Sunday, November 29, 2009

the best tips for diet

Aku selalu fikir betul ke cara aku berdiet ni. setiap apa yang aku makan mesti aku tertanya2 berapa calories, karbo dia suma la. sampai aku kena perli dengan cousin aku "abang, ni la anak cik yah yang kalau nak makan mesti belek2 info ingredient dulu" kata kak mona kepada suaminya sambil menunjuk kearah aku. oh tak sangka ada orang prihatin mesti dia suka perhatikan aku setiap kali aku makan, haha. actually aku tak faham pun even aku baca2 kandungan protein ke, karbohidrat ke, lemak ke. aku cuma baca as knowlegde je, the important is aku tak ambil lebih calories 1000 sehari.itu je yang aku tahu.

aku sangat risau tentang setiap pemakanan yang aku ambil dan selalu tertanya2 betul ke cara pemakanan aku. sebab badan aku lemah2 dan aku kerap pening. dan selera makan aku hilang. sumpah. time hari raya haji kan,
aku tak makan sikit pun rendang, ketupat semua. yang aku makan, buah epal hijau yang aku bawak dari rumah. sampai semua orang tahu aku diet. puncanya sebab ada cousin aku tanya mana dapat buah epal. aku jawab aku bawak dari rumah. dan paling kejam nya, aku bawak 2 biji je, untuk stok aku makan 2 hari semasa aku di kampung.
patut pun cerita aku berdiet ni tersebar luas dimulut2 sedara mara aku. yang paling mustahak bila ada makcik aku tegur aku kurus,
tak gemuk pun. kak warda pulak kata aku dah nampak slim. wahh.. betul ke. musykil je. tak apa la. aku bukan nak kurus sangat sebenarnya. yang penting aku selesa. lemak aku tak tersenyum kat perut ni cukup la. tak payah duduk nak cover2.

berbalik kepada cara diet yang betul kan. aku pun menggunakan khidmat mr.yahoo dan mrs google untuk mencari info. dan aku jump 15 tip
s diet. haaaaaaaa


Apakah maksud diet sebenarnya dan macam mana nak losing weight? jawapannya ialah
eat less and exercise more. tapi diet yang aku buat ialah eat less no exercise= less energy. so salah.
there are 15 best tips diet ever. but I just stated the tips that I think interested to apply on my diet process. jom kita share. ((:

1) Think about what you should add on your diet meal, not what you should take away.
okay yang ni aku dah buat. setiap hari meal aku akan ditambah dgn mcm2. contohnya aku buat recipe sendiri. potong2 buah dan makan dengan garam. hahah. penambah perisa. tak ah. tipu je. aku tak buat, aku baru nak fikir esok nak makan apa.hmm


2) Consider wheter you are really hungry.
okay lepas ni kalau betul2 lapar baru turun bawah. tapi diet yang sebetulnya kena breakfast. penting ialah breakfast. aku tak tahu kenapa penting. tapi semua pakar2 diet and pemakanan tulis kat situ, start your day with breakfast. dont avoid breakfast.

3) Enjoy your favourite food.
Betul jugak kan. aku ni kadang2 terlampau biul. semua benda yang aku nak makan mesti nak text fatin dulu. contoh macam "tom, durian boleh makan tak, agak2 sebiji tu berapa calorie ha?"
dan petom akan selalu je reply macam ni "tak tau berapa calories, tapi tak kan sikit pun tak boleh makan kot" dan aku fikir b
alik betul jugak tu. tapi hakikatnya aku tak makan pun. aku tak turun makan pun bila mak aku terjerit2 panggil makan durian. sebab dia tahu aku pantang nmpak durian. tak pe, dah berlalu, lepas ni boleh je nak makan favourite food but take least. hmm apa agak2 nya fav food aku?

4) Eat slowly, chew every bite and savor the taste of the food.
Lepas ni makan buah kena slow2. sampai lumat2 kunyah hancur dalam mulut, melekat2 kat celah2 gigi baru boleh telan dengan taik2 gigi sekali.

5) Don't eat after dinner.
yang ni sangat penting. dan biasa san
gat dengar kalau nak lose weight tak boleh makan malam sebelum nak tidur tu. tapi kalau nak gemuk memang afdal lah waktu2 sebelum nak tidur tu makan burger double cheese lepas tu minum weight gain, lepas tu tambah pulak menyunyah2 jajan sampai mata terlelap. hee.






Dah itu je yang aku rasa menarik. actual
ly banyak infomation yang menarik untuk dibaca. tapi semuanya macam aku rasa aku tak boleh buat. for more information, just log on yahoo, the best tips for diet or meal for diet. itu je, keluar berlambak2 sampai kau boleh terjoget lambak. EEKK-AK-EEAAK-AAKK-EKK-AKKK.

Emm tako tu calorie bape eh?aku hentam 2 bungkus hari tu.haha ((:

3 comments:

amalina padang said...

breakfast bagos sbb dia cepatkan kadar metabolisma. sbb if skip breakfast pagi2 sistem dlm bdn xberkerja. tapi if breakfast metabolisma dah start working..so dia akan teros working smpi petang. baru burn fat.

lgpon if xbreakfast akan buat cepat lapar. sbb mase kita xbreakfst tu dlm bdn dah keluarkan gula/insulin utk buat badan teros berkerja. so bila dia dah penat dia nk suruh top up la. sbb tu cepat lapar. so better breakfast pika..

chayo chayo ;)

afiqa.z said...

okay dr amalina. aku mmg tak lupa breakfast pun, sebab kalau tak breakfast bila lunch melantak mesti lebih dari biasa kan.
TQ..
(:

ceksumolek's said...

gud info dear.. ^_^ tp sumi tgk kamu xnmpak gemuk pun??