Tuesday, November 3, 2009

ranjit bessstt hee

Anda tersepit?
pernah kah anda lalui perasaan tersepit..
ia bukan tersepit pintu ataupun tersepit kerana terlalu gamuk tak muat lalu dicelah-celah kerusi..
tapi..
mungkin tersepit antara..
family dan rakan-rakan..
tersepit diantara rakan2 dan rakan2 yg lain..
tersepit diantara kekasih dan rakan2..
tersepit diantara kekasih dan kekasih yang lain..
tersepit antara diri sendiri dan rakan2..

aku tak sangka buku personal development by ranjit ni bagus sangat untuk orang yang susah nak buat decision macam aku, dan aku baru je baca semalam sebab esok ada paper personal development. dan bila baca buku ni, macam2 benda kita boleh apply dalam kehidupan seharian kita, contohnya macam kita ada satu benda yang sangat kita sayang, susah kita nak dapat dan juga pengorbanan terbesar kedua ayah bonda berikan untuk kita. dan ada rakan-rakan yang nak meminjamnya, dulu ada yang nak pinjam kereta pergi clubbing. rasa macam alasan tak memuaskan. dan ada jugak terdengar yang mengatakan aku ni susah nak bagi pinjam benda tu. of cos my all darling, if u in my shoes, ada benda yang berharga mesti susah nak bagi, aku bukan tamak, kalau tetiba orang call nak hantar pergi hospital, aku tak kisah, aku siap bawak, tapi please dont take me for YOUR granted, i really disappointed about that.

Dan dulu aku rassa orang yang marah dan suka tegur orang ni adalah orang yang kejam dan tak pikir perasaan orang lain. tapi bila aku baca buku ranjit ni, aku betul2 sedar, aku tak nak jadi orang yang senang je kau nak marah-marah dan orang yang senang je kau nak arah-arah. macam dulu ex rumate aku time part one(kalau dia baca ni alhamdulillah) dia tengking2 aku time aku minta tolong dia bukak kan pintu sebab aku tak bawak kunci bilik. time tu rasa down and tak bergunanya diriku ini. sedih jap sampai aku ambik keputusan pindah bilik. ini contoh interpersonal conflict. dan aku dah settlekan dengan cara avoidance. hhee.. applied2. hope masuk exam esok.

Dan aku dah dengar ramai yang tegur aku kenapa aku susah nak tegur orang, mungkin dengan cara halus aku tak pastilah, tapi untuk kepentingan diri sendiri macam berat je kan. Ranjit kata WE HAVE TO LEARN TO SAY "NO" TO AVOID UNCOMMITTED PERSONAL TIME. means here, kita kena cakap NO if kita tak nak dan tak membenarkan. contohnya macam kawan2 aku say NO bila aku ajak pergi rumah haziq, thats good. aku faham, korang tak nak, dan aku susah nak say NO bila korang ajak aku pergi jitra malam2 even aku tak nak. itu benda dah berlalu. so sekarang everyone should learn this. puan Azfa pun pernah kata, biarlah orang nak kata kita ni apa sekalipun, let them be and mulut orang tak boleh tutup, buat apa yang kita nak and rasa betul. kalau orang nak, orang ikut lah kita. kalau tak nak boleh ikut cara masing-masing. bukan nak ego or apa, kita kena faham situasi semua orang sekeliling kita, tapi pernah ke orang lain sekeliling kita faham situasi kita. itu je.

Dan mereka yang mengalami masalah dalam hubungan dengan kekasih boleh baca chapter how to manage conflict, stess and perseverance. hehe
just recommendation. kita makin besar dan matang, jangan jadikan satu benda yang kecik merosakkan semua kehidupan kita. bukan senang membina sebuah hubungan. tapi nak meruntuhkannya cukup mudah. jangan cepat melantun bila mendengar orang mengata kita sebab kita pun mengata orang. so kita deserve to be taking by everyone around us.

jangan salahkan pakgat sebab tulis nama kita bila kita masuk uitm lambat, salahkan diri sendiri sebab tak ikut peraturan, jangan salahkan kereta macam nak semput2, salahkan diri sendiri sebab tak pergi service, jangan salahkan kawan tak bagi pinjam kereta menjadi penyebab utama tak dapat lepak dengan kawan lain, salahkan kawan yang nak lepak tu kenapa tak berkorban ambik kita kat rumah kalau betul2 nak kita berada ditempat lepak tu, jangan salahkan mak ayah kurang bagi duit, salahkan diri sendiri sebab boros tak menentu kaaroke tak kira masa, jangan salah kan lecturer kalau tak dapat A+, salahkan diri sendiri sebab tak study asyik tulis blog je..

dahlah, nak study dulu, bye..love you.

4 comments:

amylia said...

babe...i never blame u okay...dont misunderstood...luv u...

afiqa.z said...

haaha..
it just an example la..
nothing deal with u..
hee..

amalina padang said...

lets bygones be bygones..i believe all my friends is matured already..weyh buku ranjit mmg bagus doe..suka aku..learn to say no..kalau aku mmg sentiasa say no smpi org saket hati..haha

afiqa.z said...

tau dah..kau mmg senang je cakap no. aku belajr dari kau.haha. kita semakin matured. kena terima apa je. kawan tetap disayangi..
((: