Friday, March 25, 2011

study in Europe

Assalamualaikum people,

Seminggu dah aku tak ada kerja apa kat office ni, Minister nak visit paris next week, basically preparation should be done a month before lah kan. So, Alhamdulillah semua dah siap, cuma minggu ni aku edit mana-mana yang aku salah, contohnya macam Statistic, aku banyak salah buat kat situ, Fuh, aku tak suka statistic. sebab tu time Degree part 3, subject statistic aku kantoi. aku dapat C, semua subject A, tak pasal-pasal C men-Cacatkan transkrip aku. sumpah, tak boleh belah. memang dah try, tapi hmm tak boleh, hehe.


So, bila dah tak ada kerja nak buat, aku berangan macam-macam


terutama nya apakah yang akan jadi pada diri aku esok, lusa, tahun depan, dua tahun akan datang, 10 tahun akan datang..

hidup lagi ke aku 10 tahun akan datang?


sebenarnya, aku betul-betul semangat nak sambung Master. macam semangat gila nak terus tekan register.

kawan aku Simon, bagi aku satu website untuk master program in Europe.

okay, tak tahu nak link macam mana, korang copy jelah link ni okay

Masterportal.eu

Website tu senang gila, korang boleh isi kat belah kiri tu semua detail, macam course, county, language and etc. boleh check sendiri okay. jangan lupa click untuk non-europe kat bahagian bawah sekali sebab probably fees untuk non-europe dengan europian ni memang sligtly different apart lah. and apa yang membuat kan aku rasa teruja, some of Europe country, they provide free education for their nation. maksudnya, no fee be charged. antara kau nak belajar or tak nak je. kalaulah kat malaysia ada macam ni, alangkah Alhamdulillah. tak ada lah kita nampak anak-anak muda kerja tak sambung belajar sebab masalah duit.


okay, balik tajuk utama, aku fikir-fikir kan, macam nak sambung kat Europe, tapi aku tak boleh nak pilih France, sebab most of University kt sini, belajar guna French language, if aku betul-betul serious nak buat Master in France, aku kena ambik class French kt malaysia dan pass exam sebelum aku apply university.


dan, kau bayangkan, kau nak ambik Master, bukan main-main punya level ni. so kau kena betul-betul menguasai bahasa tu, nak tulis essay, nak buat presentation, nak buat report. dan setelah fikir panjang, aku rasa, tak sesuai aku ambik French sebab untuk aku bercakap dan belajar untuk bergaul dengan orang French tu maybe senang, tapi untuk kau menguasai bahasa tu sepenuhnya, dengan grammar yang betul. itu kena start dari awal, mungkin umur 30 tahun baru aku boleh ambik Master kat France.

So, setelah membuat research. ada banyak university yang offer course yang aku nak,

aku memang focus pada Business Administration and Management. no calculation term okay. maaf. otak lembab untuk kira-kira.

so antara course yang terpilih

International marketing
Marketing Analysis
International business
HR management
Marketing Management


antara University yang terpilih

SRH Berlin University, Germany
fee: £700 annually
Duration:24 months

Ghent University, Belgium
Fee:£560 annually
£80 only for developing country (Malaysia developing country weh, murah balik. yes!)
Duration:12 months

University of Vaasa
Fee:£110 annually
Duration:24 months

Aalto University
Fee: FREE
Duration:24 months


Priority on the fee and duration.

yang aku highlight merah tu, aku rasa memang worth it sangat-sangat, sebab aku compare kalau kau ambik master kat malaysia, fee sahaja RM10,000

Tapi yang tu cuma£560 annually, times 4, RM2240 sahaja!

murah kan? dan course tu cuma setahun je,

ohmygod ohmygod. GILA KEJAP.

Tapi kau lupa ke, nak calculate expenses kau while you're in Belgium tu? emm muram balik, betul-betul, banyak jugak kena fikir, rumah, transport, makan, ?

okay, ini yang aku kira, based on my personal experience live in Paris. tapi ni memang standard harga paris la, so I bet Belgium mesti lagi murah sikit. KOT.

Accomodation £500 montly, * 12 =6000
Train £100 montly * 12 =1200
Makan £200 montly * 12 =2400
Total =£10160*4
Ringgit Malaysia =RM 40640 minimum

still less than RM 50, 000

yang kt atas tu tak masuk ticket kapal terbang tau. so kalau campur, dalam beberapa riban malaysia kena tambah

Tapi kan, banyak kebaikan kalau buat kt sini, maksud aku dari segi pembelajaran kau, even kau bergaul dengan orang luar, it would gain your confidentiality, your personally, communication.


For me, if I have extra money, I would fight and go for it. sebab, belajar di luar ni, more exposure with different kind of people and teaching method. of might be far way better than study in our country. hello, jangan silap, I do not say Malaysia not good in education, but if you can find something I mean different and challenging, why not?

Apart from that, sekarang ni, degree holder dah ramai sangat, kadang-kadang kalau first class degree holder pun susah nak dapat kerja. some of them, dapat kerja, but didn't fit their area. contradiction from what they've learnt in UNI.

semua sekarang ni bersaing dan terus bersaing. oh tak dapat nak bayangkan lepas habis belajar ni, kena cari kerja, interview sana sini. bawak fail yang penuh sijil-sijil. tapi harus ingat. lepas habis study ni, kita masih consider diploma holder je sebab belum betul-betul grad lagi. lagi lah susah.

memang lah, orang suka cakap, eh kau ni. think positive la. be positive. positive outcome!

Hello.

Do and prepare something to get better outcome but do expect the worst. itu lah resepi macam mana nak kurangkan tekanan kalau kau kalau ataupun di-reject.

Antara preparation yang kau patut buat sekarang sebelum sambung Master

1. Find course
2. Select certain University that meet course and budget
3. Find scholarship
4. TOEFL exam. yang ni memang necessary untuk sesiapa nak ke Europe. cari center yang ada exam TOEFL.
5. letter from UiTM yang mengesahkan all subject has been teach in english
6. Apply University
7. Find accomodation

ni aku berangan je. sebelum betul2 belajar kt sini, kalau nak selamat kena ada RM100k

tengoklah macam mana, balik Malaysia ni, aku nak habis bayar PTPTN dulu. well, just wait and see, I believe Allah has better plan for me.


Love&Hugs Pika.

No comments: