Friday, January 7, 2011

bonjourrr part II


hello bonjour, comma sa va..

aku dah dua hari kat sini actually aku still lost. macam orang bisu, macam orang pekak and buta yang boleh nampak. yes, u can read but u can't understand what you read. semua benda kau jadi blur. jalan-jalan kau rasa lapar, tapi kau pun tak tahu kedai makan tu jual apa, tengok menu pun tak faham. mmg tak faham.

itu la introduction entry aku. kadang-kadang bila dah salah jalan, kau rasa macam nak je tanya "excuse me sir.." tapi mesti diaorang tak layan. hmm tapi kalau ada yang baik tu, memang baik, senyum lah at least. tapi dia still cakap french dengan aku. sebab tu aku pelik, agak2 muka aku ni ada macam warganegara sini ke sekarang? haaha. serious aku selalu senyum sorang-sorang sebab aku tak faham. moral of the story is, belajar basic france dulu before datang sini.

and semalam pergi pasar pun, aku terlanggar orang, aku rasa dia marah sebab muka dia masam je, lepas tu dia cakap pe benda ntah, aku rasa dia mencarut kat aku. tapi sebab aku tak faham, aku senyum jelah. gila suci hati aku kena maki pun still senyum.

okay lah, let's start the story from beginning.
masa kat airport family semua hantar, except ayah, sebab ayah tak sihat, okay biar lah cerita kat airport tu nanti aku cerita. sebab sedih lah tiba-tiba. yelah, first time aku nak pergi jauh and sorang2.

dalam flight, aku tengok luar je. bila dah nak depart tu, aku dah kecut perut gila babi, macam nak pegang je tangan orang sebelah. oppss mat salleh duduk sebelah aku. mampus kena terajang dgn girlfriend dia. okay stop kau nak kacau bf orang. haha. tapi sumpah aku mmg takut naik flight. time pergi bandung pun aku jerit. ni bila dah sorang, kena lah control. memang control habis lah, pretend macam cool..

lepas tu aku dah tidur tak ingat apa, sebab terlalu mengantuk and letih, sebab siang tu aku uruskan banyak hal, dari pagi sampai petang and kena marah2 dengan ayah sebab balik rumah lambat, padahal dah nak kena gerak dari rumah ke klia pukul 6, tapi pukul 5 aku baru nak sampai rumah, buat muka tak bersalah sia-sia kena sound percuma. lepas tu kelam kabut dengan barang barang yang kurang siap packing. memang last minit punya kerja.


sampai je klia, mira, alya and nizam dah sampai, woh terharu lah korang sampai dulu. aku yang lambat. ish berapa kali cakap tak nak cerita time kat airport? okay ubah topic. dalam plane aku rasa susah hati. takut aku tak lepas imigration sebab aku tak ada visa. but alhamdulillah aku lepas. dia tak minta pun return tiket aku. memang langsung tak tanya purpose aku datang paris buat apa ke apa ke, aku yang terhegeh2 nak keluarkan kertas dari bag.

okay bila dah lepas boarding tu, fuh lega. muka tak nak excited gila babi pulak macam kera je jalan2 sambil senyum. sebenarnya rasa tak percaya aku dah smpai paris. sumpah still rasa macam mimpi that I can be here.

lepas tu, along dino (kawan bos aku) pick up aku kat airport paris. time pukul 6.30 a.m, pergi rumah dia, duduk kejap, ambik ilya, kawan aku yang pergi sehari awal tu, then along hantar kitaorang pergi rumah sewa kat savign orge.

mmg adventure kena tunggu sampai 5 jam kat luar sebab owner rumah sewa ni pergi bercuti, so yang handle is student yang stay kat rumah tu, but the student pergi class tak balik lagi and balik pukul 5 petang. paling best ialah, 5 petang paris ialah pukul 12 malam in malaysia. so sebabkan tune tidur aku masih waktu malaysia, aku dah mengantuk sangat memang tak tahan habis lah kan. terus tidur je kat sofa.

lepas dah dapat key, masuk bilik terus lena.

esoknya ialah hari sesat. yes, both of us plan to visit our office yang betul2 dekat town of paris. alah nama lupa. sorry lah.

memang challenging sebab aku kena jadi bisu bila keluar. and benci sebab tahi anjing bersepah, kat sini mmg banyak anjing, masuk kedai pun bawa anjing, dalam train pun bawak anjing. the other thing is water. dalam toilet tak ada air? setiap kali nak masuk toilet, kena bawak air dalam botol.


cuaca semalam hujan time pagi, sebab aku pakai sneakers, basah and kaki aku kebas. sejuk sangat, aku kan memang pandai, tak bawak boot, tak bawak jacket tebal. suka hati pakai yang biasa2 punya jacket. lepas tu menggigil. jumpa kedai terus aku beli boot ni, harga dia 17.90 euro. kau times lah dengan 4 berapa?beli coat is 69euro. kau times 4 berapa? pejam mata jelah.

lepas dah penat-penat jalan jadi tourist konon, aku tersangat lapar nak mati, aku nampak kedai ni nama dia pomme de pain. macam subway je, terus tertarik,


yang aku makan ni tuna, dalam dia ada tomato and telur, aku yakin jelah halal. haha


ilya makan pastri and coffee.


hari ni dah masuk hari ke-3. so far aku tak nampak lagi kedai yang murah. yang penting aku teringat rumah aku sangat, aku rindu kucing aku. aku rindu family, kawan-kawan and You.
bila rasa semua benda dah biasa senang dan ada, bila tak ada, and susah nak cari, rasa nak menangis je. tapi kena kental. sebab it like no body care about you. kau jatuh tergolek pun orang akan just pandang je.

tapi paling rasa loser sebab tak faham apa dorang cakap, and perkataan yang tulis di setiap jalan, yang aku faham bila ada picture.

but so far, rumah yang aku duduk ni okay. semua can speak english because they are student from all over country. so bila terjumpa kat kitchen tu macam "hey hey, where you from," aku dah lega. tak jadi bisu dah.

okay, bila dah jauh ni baru rasa nak rindu semua. but what i always remember is if you love something, let it go. if it comes back to you,its yours forever. if it doesn't, then it was never meant to be


before I end this post, there's some photo taken while ilya and I in paris.






muka annoying sangat. sebab tu tak nak rotate, macam loser je snap picture sendiri haha


while waiting to be served. 5 jam okay. kau boleh tahan?


yang ni mmg stok tahan mengantuk. dah puas tidur semalam sebab Ilya sampai awal

this is how our room look like. okay lah kan?


jalan-jalan di paris. I gotta new shoes.. pejam mata beli. esok lusa aku makan maggie :)

This is Ilya. my new friend. I'm lucky her belong to me.

metro station. heading to chaletes.

wufff wufff. tak keluar asap pun.




eiffel tower


taxi


macam subway la ni kan kan. ohhhh :)





okay, till the next post. love and hugs from me. pika

2 comments:

n a d i * said...

terbaikkkkkkkkkkkkkkk

amira said...

take care...cian you...tp beshhh kn??????????jgn tension2...enjoy!!!