Wednesday, March 17, 2010

ada baggusss

kawan-kawan. ada dgr tak berita tentang sekarang budak-budak degree in BBA (business administration) are able to do practical to oversea. bukan setakat lepas pulau pinang and sabah sarawak je, tapi boleh la ke UK, US, CHINA ke, Afrika ke. hehe. tapi itu lah yang puan etty dan miss muna bagitahu kat taklimat tadi. so sekarang kitaorang diarahkan untuk mencari company luar untuk practikal tahun depan. walaupun benda tu tahun depan baru nak start kerja, tapi kena apply awal sebab banyak procedure nak kena settle kan.

syarat kelayakan dia ialah pointer masa part 3, iaitu sem lepas kena 3 pointer. hmm aku mula-mula mmg tak minat. tak minat langsung sebab fikir jauh dari family and keadaan politik dekat negara luar yang macam kucar kacir plus perang2 semua. tapi puan etty kata rugi kalau tak apply sebab UiTM dah sediakan dana lebih dari RM 8 million untuk pelajar jurusan business ni. pada asalnya ataupun sejarah dana ni ialah budak engineering course punya. tapi business faculty ada minta and dapat. so kira macam rezeki budak-budak course kita la. kata puan Etty.


Kebaikan yang diperolehi melalui skim pembiaayaan dana ini ialah. first siapa yang practikal kat oversea akan ditanggung sepenuhnya. dapat alaun makan, tempat tinggal, pakaian sejuk dan juga tiket pergi dan balik. tapi bukan nya setiap bulan ko punya pergi balik la. maksudnya sekali pergi dan sekali balik selepas 6 bulan buat practikal kat sana. kedua is, kalau prestasi kerja bagus tak mustahil company tu akan offer kita kerja terus dengan dia. kau bayangkan kalau kerja kat UK kan, duit dia berganda-ganda dengan duit Malaysia. setahun kerja balik sini dah kaya kot. hehe. dalam fikiran aku dah berangan family aku dan pulah hantar aku kat airport. hahha. wht the dreamer. boleh ke? agak-agak aku ada potensi nak dapat ke. sebab semua pelaajar marketing semua cawangan uitm. ada selection section. tapi percayalah pada rezeki. aku cuma apply. yang lainnya aku berserah pada ketentuan yang esa. sebab kalau tak dapat maybe ada sebab disebaliknya yang aku pun tak tahu.


tugas kita sekarang ialah cari company. search internet. aish kalau lah internet ni laju sedap sikit. ini, 20 minit baru boleh buka 1 windows memang la aku boleh dapat virus bahu lenguh. kawan-kawan, jom apply sama-sama. mana kita tahu ada rezeki. sebab kita bukan ayam sebab rezeki ayam nmpak dikaki..betul ke pepatah ni? ke ada binatang lain. tak tau. lupa lupa.

No comments: