Tuesday, March 9, 2010

22 tahun

Aku di usia 21 tahun 3 bulan dan 8 hari. banyak benda yang aku tahu daripada tak tahu. banyak benda yang telah berubah dari sebelumnya. banyak benda yang dah terjadi dan tak boleh nak patah balik. banyak sangat perkara yang dah lepas tapi memang tak nak aku kenang and sebahagiannya aku akan kenang untuk jadi petunjuk jalan akan datang.

umur 21 tahun 3 bulan dan 8 hari..

1. aku ada 1 tahun lagi nak habis belajar ni. weh sekarang mood serabut kepala. semua kena siapkan. rasa macam bila semua ni akan berakhir??. serabut nak buat research, serabut serabut dengan macam-macam hal. kalau darjah 1 mesti best. kira 1+1=2. tak payah pikir banyak2. tapi time darjah 1 pun bodoh jugak. kena guna banyak2 pensil semata-mata nak kira 12+13=??. time tu sampai kena pinjam jari kawan sebelah nak kira sebab aku ada 2 batang pensil je. fuh.

2. Aku ada berapa tahun lagi sebelum aku ada anak? ntah tak tahu nak jawab. sekarang ni sedap-sedap bangun lambat. basuh baju seminggu sekali. lepas tu boleh suka-suka hati berbelanja tak fikir pampers anak. fikir pampers sendiri je. emm cerita ni bermula apabila sorang demi sorang classmate aku kahwin. classmate uitm campur dengan classmate sekolah dulu. 2 minggu lepas aku dapat panggilan yang aku tak kenal numbernya. aku ingatkan siapa. rupanya huda. kawan sekelas aku time form 3. dulu dia ganas woh. selalu gaduh dengan orang tak kira lelaki ke perempuan. tapi sebab aku ni lembut dan menerima, aku tak gaduh la dengan dia. kitaorang kira baiklah. rupanya dia call nak ajak aku makan kenduri dia 21th ni. apa ni weh semua nak kahwin. haha. alhamdulillah la. lepas tu cakap pasal kahwin kan, aku dapat tau exboyfriends aku time cinta monyet sekolah2 dulu pun dah bertunang. alhamdulillah lagi. heheh.
tak tau la nak kata. bulan 4 ni classmate aku, siti nak kahwin. time tu final exam. wow siti. bagus-bagus. boleh study depan husband nanti tambah semangat bila ada orang yang tersayang berasa disamping kita. hikhik. malu tetiba. sebab teringat konon-konon aku dah kahwin lepas tu.. ish tak nak sambung. yelah maksud aku tentang kahwin ni kan. emm nak tambah lagi, fathiah roomate aku nak bertunang akhir tahun ni. waaaaa.. lepas tu ada soalan diajukan pada aku. "kau bila pika?" "emm aku ni lambat lagi kot. tak dapat signal lagi.." hahahah. ntah la. rasa macam aku ni budak-budak lagi. betul ke dah boleh kahwin. siapa nak kahwin dengan aku? :((


3. Walaupun baru ada diploma dan sedang buat degree tapi panggilan profesor tu dah selalu sgt aku dengar orang panggil kat aku. haha. yelah bila degree ni mostly lecturer yang ajar PM or DR. kan. so budak-budak class aku saja apply kan panggilan tu pada kawan-kawan kitaorang dan aku termasuk lah jugak. ceh bila kena panggil depan student2 lain semua mesti pandang aku. perasan lah kejap ala-ala lecturer muda tapi dah ada PHD ke. kan. tapi dulu masa dulu dulu tu, alah dulu dulu, aku tak tahu pun pasal profesor2 ni. sebelum aku masuk University aku pernah tanya kawan aku, dia umur 2 tahun atas aku, aku tanya" weh kalau aku masuk U kan, aku nak panggil pensyarah apa? prof ke?" mampos kawan aku gelak teruk gila. "kau ni panggil la cik ke, puan ke,"
ohhhhhhh... mana aku nak tahu, sebab aku ingatkan semua pensyarah tu prof. aku selalu tengok drama ke filem ke kan, semua panggil pensyarah prof. so aku assume macam tu lah. sekarang baru aku tahu profesor tu dia ada PHD. lepas tu aku tak pasti ejaan profesor aku betul ke tak sekarang. sorry.

4. Lepas tu aku memang pelupa tahap kritikal atau lebih ringkas LALAI. aku tiba-tiba disedarkan dengan kematian road tax kereta aku. sekali aku tengok tarikh kat sticker tu 25 feb 2010. aku lama jugak fikir. satu-satu. sekarang tahun berapa? 2009 ke 2010? sekarang bulan berapa? berapa hari bulan? oh rupanya dah lama mati weh. sedap je aku bawak dia jalan-jalan tanpa insurans nya. kalau jadi apa-apa sia-sia duit ayah melayang. memang aku lupa sangat. aku tak ingat langsung pun. lepas tu kelam kabut mesej umi tolong bayarkan road tax kereta.

5. aku berniaga kat exposis hari tu. lepas tu aku pun jadi la promoter"adik adik mai tengok baju2 dik, murah je dik" and budak-budak tu pandang aku and kata "hello.. adik??"
habis tu aku nak panggil kau apa? abang? memang sah2 lah aku ni dah tua weh korang je tak daapat explore kedut-kedut di wajah, percayalah aku dah tua. tolong jangan buat aku perasan weh. :))


masih boleh senyum tu kira okay lah. belum rasa air mata tu rasa masin ke tawar

No comments: