Saturday, May 28, 2011

lagi-lagi insurance..aishhh..;


Hye people,

Alhamdulillah aku masih bernyawa lagi hari ni dan dengan itu telah 2 minggu genap aku menjalani hidup aku yang kelam kabut tak tentu arah sebagai agent insurance. dengar je ''agent insurance'' mesti ramai yang trauma and annoying kan. yelah, orang-orang ni la yang suka mengacau, asyik call orang tak kenal, tapi itu la kerja kitaorang. mencuba nasib, kalau ada rezeki boleh make an appointment and closed.


So far kerja okay, cuma bila baru-baru ni, semangat tu kadang2 up and down, depends, kalau kena maki, terus down gila babi. tapi bila tiba-tiba dapat call dari stranger yang kata nak beli insurance,semangat terus,haha.


perbezaan jawapan kalau aku approach orang tua and muda.

orang berumur yang ada family akan jawab

''dah-dah.. kami sekeluarga dah ada insurance''


kalau orang muda pulak

''tak pelah, nanti-nanti dulu, rasanya yang ni tak penting lagi, nak tunggu stabil dulu''



okay guys, mari kita bincangkan mengenai jawapan mereka.

bagi yang sudah berkeluarga, memang ramai yang dah ada insurance. tapi adakah insurance mereka provide dengan medical card? medical card ni penting untuk guarantee kalau nak warded. dan coverage untuk guna medical card ni sehingga rm1.5 million. ringgit malaysia okay. kalau euro memang rasa sikit je duit tu. hehe. sesiapa yang ada, do double check.


kepada generasi muda, yang tidak ada commitment ni, jawapan mereka nak tunggu stabil dulu. okay, sebenarnya, card yang aku offer ni campur dengan saving, selain daripada dia protect kita, dia juga sebagai simpanan yang mana duit tu kita boleh keluarkan bila-bila.



As my opinion is, kenapa aku ambik insurance waktu umur aku 23 tahun. muda. tak ada sakit lagi. tak pernah masuk hospital. in fact, income pun tak ada lagi ni.. kenapa?



kalau la, kita ni sakit yang berlarutan, tapi umur kita panjang. kos rawatan sapa nak tanggung. takkan aku nak biarkan mak ayah aku pergi masuk surat khabar, merayu bantuan kos rawatan anak saya. rm100 k. contohnya.



Aku bercakap dari pengalaman. betapa susahnya ayah aku tak ada i
nsurance. nampak luaran memang aku senyum. tapi jiwa aku ni merana gila. memberontak cakap

''KENAPA AYAH TAK AMBIK INSURANCE DULU''


padahal dulu mampu sangat kalau nak bayar insurance untuk 1 family.


minta maaf la kalau sejak kebelakangan ni entry aku asyik cakap pasal insurance je. aku tak kisah sesiapa yang sudah ada insurance. yang akan ambik insurance, bukan dari aku pun takpe. yang penting hidup ni, biarlah kita bersedia dari segala kemungkinan.

Yang terakhirnya, aku semalam ambik exam takaful.lagi 2 minggu result keluar lepas tu dapatlah kod agent takaful ni.


okay korang. aku sayang semua, aku tak nak orang lain rasa kesusahan aku dulu. so fikirlah di mana kita nak mula dan mcm mana kita nak akhiri kehidupan kita. bagi aku..


''dunia ni bukan matlamat aku. tapi kehidupan itu sendiri.''


Love, pika

No comments: