Friday, February 18, 2011

london trippy


hye, salam people, last 2 week I went to London to visit my friends Athirah & Eja which they're doing internship at the same company like mine in Paris. I had a lot of fun and enjoy my time during that day. although it was a short trip, I can't describe how enjoyable I am since first day I came . yet, might be because of, I can eat malaysian food and ask whatever I want and understand what they, people in London speak differ when I was in Paris, mainly barrier in language..I've to admit, London trip was awesome belong this two unprofessional tour guide. Let me explain in the short notes and the picture will tell you more what is happened and some of place I visit. indeed, it only 2 days.

DAY 1
Ni mmg muka fresh baru turun bas-beli hot choc-tak gosok gigi-minum hot choc-hilangkan bau mulut. sampai-sampai terus pergi rumah eja. tidur sampai pukul 9 pagi, sebab aku sampai dalam pukul 5.30 pagi, so terima kasih banyak2 kat sesiapa yang sudi jemput aku kat victoria station. hehe, sesiapa tu siapa lagi kalau bukan athirah & eja. picture eja tak ada, sebab dia dah cakap, muka dia baru bangun tidur, so tanak-tanak tangkap gambar. athirah mesti mengamuk kalau tahu aku post picture ni. takpe, you look natural beauty in the morning baby


bangun je, siap-siap. guna lipstick eja yang tiba-tiba menyerlah gila dalam gambar ni, terus pergi makan. sedap lapar sangat, the best thing in London is, banyak restaurant halal, yet, jual masakan melayu yang betul-betul melayu. bukan nya la-yu okay. melayu.


kedai makan ni near by eja's house, kalau terasa lapar, boleh terjun tingkap masuk terus kedai. ''nasi ayam satu''




hehe. bahasa malaysia. memang teruja. macam nak order semua.



mee goreng jugak pilihan hati.


next destination is PORTOBELLO MARKET


bagi chance kat tour guide nak bergambar.


kat PORTOBELLO MARKET in West London is one of the most famous street markets in the world. It is a popular destination for Londoners and tourists alike. macam aku, ''orang antik-antik memang suka barang-barang antik'' (try baca pronounce budak-budak pelat)


I wish that car would be mine ;

berlakon



okaay, taking picture in front of PRIMAX. sape datang PRIMAX tak masuk London memang rugi. eh silap, siapa datang London tak masuk PRIMAX mmg rugi. semua barang murah dan cantik. GILA. sorry picture atas agak annoying. al-maklum-lah-pertama kali ke-luar-negara-katanya. ; itu yang teruja lebih. thanks UiTM ! ;)






Tiba-tiba jumpa orang malaysia terus nak tangkap gambar, eh tak la. ni kawan athirah. hehe.
sebab kan eja tak berapa sihat, athirah jelah yang bawak aku berjalan-jalan malam-malam. and walaupun tak pergi mana-mana, tapi tak tahu lah kenapa excited gila bila sampai London ni.




DAY 2


sebab kan aku balik hari ke dua ni, pagi-pagi dah keluar rumah, heading to London sightseeing. the first place tour guide bring me to BUCKINGAM PALACE. penat sebenarnya jalan-jalan ni. tapi sebab sejuk, setitis peluh pun tak keluar, so ketiak pun tak masam sangat.




yeah, eja dah sihat. second day dia follow. penat la, duduk jap. huh huh huh





chinese New year celebration.


LONDON BIG BEN. BEN-10


Pernah ke aku jalan-jalan tak berhenti makan? sumpah gemuk.



LONDON EYE yang tak berapa nak menarik, sebab siang, tak ada lampu. yet, low quality of camera flash. kan best kalau ada DSLR. mesti nampak terang je.


pernah tak sape-sape pergi London tak tangkap gambar dengan public phone ni? wajib-bul-runnah ni. tiba-tiba teringat public phone kat malaysia, balik nanti kena tangkap gambar jugak dengan public phone malaysia. baru fair.



dan singgah di restaurant yang ala-ala 4 bintang. sebab perasan kaya. so makan la kat sini. eh takla, tipu je. kedai ni nampak cam mahal, tapi murah dan sedap dan IKAN.









dan sehingga picture terakhir aku malas nak letak caption. sesungguhnya, hilang sikit stress bila dapat pergi visit tempat lain. frankly speaking, London best. hehe dah la, sejuta kali cakap pun still nak cakap jugak LONDON best.

tapi sebelum nak masuk U.K faham-faham la, mesti ada halangan. saje nak share. actually aku pergi naik bus which it took me 9 hours arrived from Paris to London. and on the way to London ada 2 kali stop kat immigration keluar paris and satu lagi enter boarding pass U.K

paling kelakar sebab aku travel sorang. aku sebenarnya gugup. so dalam kegugupan aku, aku buat-buat berani. masa check in kat boarding pass enter to U.K, memang semua passenger kena turun. beratur, tunjuk passport dan naik bus balik.

aku paling last naik bus. kesian penumpang lain mesti dah hangin sebab aku lambat. bukan salah aku. salah pegawai immigration tu. banyak tanya. sekali lagi. ''muka aku ada macam terrorist ke?''

contoh-contoh soalan. salin lah aku bagi soalan spot masuk exam ni

''where you staying in paris?''
''who is paying your flight ticket to paris''
''long long you gonna staying in paris?''
''what you doing in paris''
''what are you doing in malaysia''
''can I see your return ticket from London back to Paris''
''do you have your return ticket from paris to malaysia with you?'' (yang ni agak nak mati sebab aku datang tak buat visa, so basically I'm allowed to stay in Paris only 3 month. tapi return ticket aku 30 april. kira la berapa lama aku extend duduk paris. jadi pendatang asing.



of course aku jawab return flight ticket aku tak bawak. selamat lah pegawai tu lepas kan aku.
soalan lain contoh macam ''address I'm gonna staying in London'', ''what my friend doing in London''.

so be prepared sesiapa yang nak masuk U.K tu, sediakan jawapan yang bernas, terutama yang ayu bertudung tu, memang officer tu akan tgk atas bawah. buat cool je okay, bayang kan korang sangat cantik, sebab tu dia jelous and tengok korang lama-lama.

tapi sumpah..macam kau ni pesalah gila. kecut dah perut aku. dalam hati ''mampos-mampos'' kalau kena tahan macam mana. walaupun aku tak bersalah, tapi kalau dia claims aku sebagai pesalah jugak macam mana?



dan sampai di sini je. I'm planning to visit Amsterdam in March. so will see hows Amsterdam?

till the next post. hug&love from pika.

No comments: