Saturday, August 21, 2010

interview




okay okay.
marilah kita bercerita pasal interview aku di U-S e-m-b-a-s-s-y. (hhee saje je protect from google search, kang bila orang nak search us embassy habis keluar blog aku) yang mana gerak seawal 6.40 pagi dari rumah bersama eja.sebab takut jalan jam dan sampai lambat. interview aku pukul 9.30 pagi. hmm jalan tetap jam gila-gila. 1st time aku keluar rumah pagi ke KL. aku dapat merasakan betapa bosannya jalan jam.

okay sampai sana. mmg nervous. ada certain barang yang tak boleh bawak masuk. aku kna body checkup and muka2 security kat sana semua ganas-ganas macam nak tembak aku. tengok aku mcm aku ni terrorist je.

lepas ambik number aku pun pun duduk menanti number aku dipanggil. sebenarnya interview ni ada 3 stage. 1st and 2nd stage tu lepas la. macam biasa soalan2 basic je dia tanya which aku mmg dah prepare tak gagap punya. haha. 3rd stage tu yang pressure sebab interviewer tu serious dan cakap agak laju dengan slang US. okay aku kan dlm category english ni moderate je, tak delah fluent gila. cakap pun kena pk pk dulu.haha. fine. okay then aku dah dengar rmai orang kena interview sebelum aku. ramai yang tak lepas. means ada slip or certain thing might not meet the US regulation or requirement. kira kalau yang muka masam dapat kertas kuning tu tak lepas la. kena datang next time untuk second interview. yang senyum2 macam nak lompat tu kira lepas la. huhu. jelouss..

okay first dia tanya what purpose am going to united state. aku pun jawablah am doing internship within 6 month.
which company you doing internship. aku pun jawab american palm oil at W-a-s-h-i-n-g-t-o-n DC.
dia pun pandang aku sambil pegang form yang aku dah isi through online kan.
you did the wrong category ladies.

aku cam ayo ayoooo. hmm he ask me to call my friend who belonging to me to US. aku pun panggil eja. dia terang kan la what we need to do. okay fine. aku dah start rasa benda ni leceh. sebab kitaorang kena minta tlg A-P-O-C issue VISA pada kitaorang.

then am start thinking. how good if the A-P-O-C manager is my relative. hahaa. but bila aku cakap macam tu eja terus kata. "you.. mana ada benda senang dalam dunia ni. kalau semua nak senang kita pun tak ada usahaaa"

aku rasa, kalau eja tak ada mmg aku dah give up dah. yelah, almost 1 and half year kot process ni. mula-mula kena cari company. lepaas tu kena buat kertas kerja budget. letter of indemnity. emm lepas tu kena contact uitm buat surat issue permission for us to doing internship outside. and smpai 1 tahap aku rasa. emm tak larat dah.

tapi eja selalu bagi semangat. takpe takpe, kita try dulu. kita tak try kita tak tahu dapat ke tak. okay sekarang aku dah start berdebar. yelah aku dah spend hampir RM700 for visa fees and passport. tak campur minyak tol and kereta rosak sebab kekeringan air time ke KL. okay semua tu dugaan.

aku start risau aku tak dapat sebab aku takut A-P-O-C delay our requirement regarding the letter that US embassy need us to provide. before this A-P-O-C dah send confirmation letter dah. sekarang kitaorang minta letter lain pulak. aku takut sangat membebankan sir salleh which my trainer at A-P-O-C.

sekarang ni aku percaya macam ni jelah.
-kalau memang rezeki kami pergi, dapat lah pergi. budget uitm dah lulus. amount dah tahu dah berapa seorang daapat. ticket flight uitm dah tlg book dah. cuma visa je. emm.. ni semua semangat kental eja ajak aku pergi sana sini dlam uitm shah alam cari siapa yang in charge bahagian unit amanah, bendahari, accountant. eja-eja. dapat la merasa naik canselery kat atas tu. itupun eja ajak supaya pembiayaan kita di selesaikan hari tu jugak.

-and kalau tak dapat pergi, mesti ada reason behind that. kita tak tahu. mampu merancang. tuhan tentukan segalanya. tapi serious rasa berdebar nak tunggu benda ni habis. kalau dapat alhamdulillah, kalau tak dapat aku terimaaa juga.

we have ample time to complete the requirement. the thing is, the letter is under APOC processes. if they really wanna help us, they will settle it as quick as they can. same as how hope we are here waiting this and that. the confirmation, the respond from APOC before.

betul lah kata ramai orang. it is really strict to enter united stated compare to france ke, UK ke, lecturer pun ramai kata macam tu. tapi.. as eja said, "kita try je dulu".

tungggu jelah letter tu sampai. sangat berharap dan berdebar. what gonna happen next. am I really entitle to practical at oversea or not? no words.

till the next interview. daaaa ~

No comments: