Tuesday, October 20, 2009

speciall







They are special enough to create smily in my face. first time rasa takut sangat. tak pernah ada pengalaman handle kanak2 istimewa ni. tak pernah ada saudara atau jiran terdekat seperti ini. so I was ask eja "I takut la u..takut kena tampar ke.."
and eja answer me. "Tak adalh, U tak kacau dia takkan nak tampar u"
time tu nak turun bas..
dan dada berdebar2 je, tengok bawah ada ramai jugak kanak2 istimewa ni tengah lambai2 kitaorang, ada yang lompat2 tunjukkan dorang excited sebab ada orang datang melawat. dan diaorang mesti dah di ajar supaya salam dengan siapa yang datang. so dorang sangat beradab, salam, cium tangan dan senyum dengan ikhlas. yes.. aku pasti itu ikhlas..

aku mula gementar apabila aku dapat adik, nama dia Siti Aishah. bila aku panggil dia aishah dia kata bukan.
nama dia Siti Aishah.
and aku pun panggil nama penuh dia Siti Aishah. aku rasa lega sebab dapat yang agak normal compared dengan yang lain. time tu rasa bersyukur sebab tak dapat adik yang bejanggut dan bermisai. takut..aku silap. mereka semua sama. sempurna seperti aku.
semua student akan dapat sorang satu.

aku ajar dia mewarna. aku berborak dengan dia. dia umur 19 tahun. tapi badan kecik je macam nadiah, adik aku yang darjah 3 tu. dia pandai baca, pandai tulis nama sendiri, ada handphone dan minta number phone aku..
okay aku bagi.
aku layan dia ikhlas, aku tanya dia macam2. family, life dekat rumah, selalu tolong mak buat apa..
dan aku pasti dia jaawab dengan jujur tanpa menipu walau sepatah perkataan pun.
dia mesra. kemana aku pergi dia akan ikut.
dia akan pegang tangan aku..
dan aku start rasa..
aku suka dan sayang dia..
and aku terbayang if one day ada ahli keluarga aku yang macam ni..
apa yang aku nak buat..
dia sempurna..
sangat sempurna..
cuma lambaat bercakap dan lambat pickup apa yang aku cakap..

dan bukan itu yang aku nak sampaikan. aku nak kata..
mereka hidup dalam dunia yang telah diciptakan untuk mereka,
macam yang sindrom down kan.. diorang main sama2, tarik2 telinga, lari2..
adakah mereka tahu mereka ini kekurangan?
adakah mereka tahu yang rakan mereka kekurangan seperti mereeka..
adakah mereka ada perasaan gatal dan bersalah bukak seluar depan kami semua?
diaorang macam apa yang diaorang ada.
maksudnya..
macam bila offer sapa nak karaoke, semua macam berebut2 tapi dorang tak tahu pun dorang nyanyi lagu apa. diaorang tak kisah pun salah lirik ke, hingus terkeluar meleleh2 time nyani depan semua,

apa yang aku dapat dari community service ni, mereka lebih mulia dari aku. mereka mungkin tak pandai marah2 ibu mereka macam aku. mereka tak pandai menipu kata dengan mak, keluar dengan kawan perempuan padahal pergi dating dengan boyfriends. mereka tak tahu nak sakitkan hati orang..
Yang penting.. telah diciptakan tempat yang HAKIKI untuk mereka semua di SANA nanti. walaupun mereka kurang upaya, tapi mereka semua sempurna disisi ALLAH. which is I yang sempurna ni pun belum tentu..

):

No comments: