Saturday, February 7, 2009

First for everything

sangat pening dengan internet yang slow..
baru nak on9 dah disconnect..
baik guna wireless uitm je..free pun free..
hurmm..

tadi transfer pic baru from my camera..
ada pic kitaorang berniaga selendang kat pasar taman nuri mingu lepas..
hati ni macam tersentuh sangat..
"kak mai beli selendang kak...murah2..."
lelaki yang berbulu lebat ditangan menjerit2 menarik perhatian pelanggan walaupun mereka kurang tertarik..
time tu tak tahu kenapa hati aku ni sebak sangat..rasa pengorbanan dia terlalu besar..
aku tak yakin langsung selendang aku boleh terjual..
tapi dia tetap bersemangat kehulu hilir..
pinjam meja pon..
berlari2 pergi rumah exhusband maklong...
pinjam penyidai baju...
semuanya angkara selendang aku...
aku tak pernah beniaga kat pasar.aku tak ada confident langsung..
orang tanya harga pun terketar2 aku nak jawab..
hurm...
bila kawan-kawan makin ramai bertandang di kedai kitaorang.aku dah tak malu..
actually aku tak malu..cuma segan sebab kat pasar ramai sangat orang..
selalunya aku yang beli selendang..
tapi hari tu aku yang menjual..penjual...
lepas malam tu..aku dan pulah asyik cerita pasal selendang..
buka je mulut mesti pikir selendang..
dia belikan aku buku..
dia ajar aku catat semua..untung, rugi..
"you kena tulis semuanya..barula you boleh tau berapa untung you..modal you berapa.."
pulah membebel..

tapi aku suka..aku suka setiap apa yang keluar dari mulut dia..except kahak
dia adalah diri aku..aku berada sampai tahap macam ni dengan adanya dia dan izin ALLAH juga..
aku terharu dia buat semua ni..
padahal niat aku cuma nak jual kat uitm je..
dia cakap..
tuhan nak buka jalan untuk kita mencari rezeki dengan cara macam tu..
dia tau aku susah sikit sem ni..
kena bayar rumah sewa,minyak kereta...
tapi aku kena usaha sendiri juga..
adik2 aku ramai..
jiji pun duduk rumah sewa..umi kena belikan motor untuk dia..
abang pun dah duduk luar..hari-hari naik tren pergi balik...
aqila dah masuk hostel...
nadia masuk darjah 3..
ilham gemuk pulak dah darjah 1..
budak dua orang tu nak bayar duit bas sekolah diaorang, nak bayar kat orang yang jaga diaorang lagi..belum campur mainan2...baju baru la..nak pergi funfair la hari2..
biasala budak kecik..
tapi itu la yang selalu umi cakap..
"sekarang belanja dah banyak...
ayah pn tak berapa sihat...
kakak jimat2 skit..umi dah bagi kereta jangan selalu keluar.."

ayah pulak pesan
"kakak belajar rajin-rajin...ayah ni tak tahu boleh bertahan sampai bila
kesian kat adik2(nadya n ilham)...
diaorang kecik lagi..tak tahu apa2...
tahu nak minta ps2...dah dapat ps2 nak psp plak..."
ayah senyum je...

sebab tu la kalau aku ada duit, aku mesti ingat budak dua orang tu..
aku sedih kalau ingat diaorang..
diaorang tak macam aku masa kecik2 dulu..minta apa semua dapat.
sekarang semuanya nampak murung..
bila balik rumah semua buat hal sendiri...
aku cuma harap jual selandang ni..
at least aku tak minta duit parents aku walaupun aku tau diaorang boleh bagi..
tapi biarlah untuk adik2 aku yang lain..
lagipun aku dah besar..
tak lama lagi aku pun kena cari duit sendiri lepas habis study ni..
aku sangat bersyukur dengan rezeki yang aku dapat sekarang...
kawan2 yang banyak bagi dorongan dan shaifullah yang bagi aku semangat untuk semua ni..
thankx everyone..
I love them so much...

1 comment:

amalina padang said...

semangat waja saudagar selendang..
teroskan usaha..
kami bleyh tolong promote je la ponn.

;p