Friday, April 1, 2011

afiqah dan angan-angan nya.

Salam and hye people,


Semalam was hertic day for me as I'm the one who responsible to handle the TPV. okay jujur, tak handle sangat, cuma berdiri kat meja registration. dan kena tanya

''yes encik, from?''

tiba-tiba encik tu muka masam gila. mesti dalam hati dia, jauh-jauh aku datang dari Malaysia kau panggil aku encik.

dia pun bagitahu nama dia and from which company. aku cari nama dia and bagi tag nama dia untuk enter roundtable meeting room bersama minister. emm patut masam je pun

sekali


datuk sri something-something


sorry la, macam mana nak recognize ramai sangat datuk or dato' kat malaysia sekarang. yet, I don't know how to address them. I don't know what should I call them at the first place, and even other participant also. should I address them sir or madam, lagi la kurang hajar je kan.

yesterday memang experience paling best. I meet Minister, I meet CEO of big company in Malaysia, I meet CEO NAZA. hahahhah


okay, after had meeting, lunch and visit session, petang tu pergi dinner kat rumah Malaysia. this is I can call big and good opportunity for me and ALHAMDULLILLAH. most of the participant and this datuk datuk naik bus tau. so I've been in the bus with them to Rumah Malaysia and dalam bus tu borak2 tanya what I'm doing here, how long so things.

and I got cards from sort of big company operating in Malaysia and they welcoming me to send them resume after I finish my study. Alhamdulillah.


Dekat rumah Malaysia tu, lagi ramai. ramai students malaysia yang dijemput untuk dinner bersama minister. I'm so envy them cos they've fortunate to study in Paris with JPA scholarship. I wanted to further study abroad as well. huhu

by the way, I have about 3 more weeks to go. today I'm going to Amsterdam. Alhamdulillah dapat jugak pergi minggu ni since the program end by last night.

what can I see about myself and what Allah has gifted to me, rasa macam, Masyaallah, my life is like went smoothly eversince I was kid.


contoh senang. walaupun result SPM macam kurang memberansangkan. I still can further diploma without so called ''orang dalam''. ni semua rezeki. bukan luck.

walaupun result first semester aku time diploma tu teruk tahap gila babi dah boleh kena campak keluar berambus kau dari universiti itu, aku still selamat. tak ada repeat paper apa-apa. sampai part-part yang seterusnya, result aku makin okay.

untill part 5 and 6, aku baru sedar aku tak bodoh. aku malas tahap gila je. that's why aku selalu fail test, and tak pernah dapat 3 pointer.

masa convo diploma, aku jelous tahap gila tengok orang pakai selempang pink. rasa terbakar je sebab tak dapat nak sarung. tapi takpelah. sendiri malas, sendiri pergi tempah selempang pink kalau kau nak pakai.


since part 6, result aku macam OKAY. aku sedar, aku kena rajin, kena usaha baru lah boleh dapat result OKAY.


lepas dapat card dari orang-orang yang

''okay, this is my card''


hehe


dan aku pun..


''thank you'' macam biasa sengih-sengih minta lempang.



what I can say, ALHAMDULILLAH yang tak terhingga. aku dapat kawan-kawan yang baik. dapat layanan yang baik. semua okay,




dan disebab kan bos tak ada hari ni, Ilya pun dah gerak ke rotterdam, aku ada masa update blog dan extra berangan apa akan jadi pada aku nanti.


sebenarnya aku tak decide lagi aku nak buat apa lepas ni. tapi aku cuma berangan-angan yang aku ada business sendiri. aku suka jadi wedding planner. aku suka decoration, aku suka mengemas,

apa lagi?


emm kalau nak bukak nursery kan, memang la aku suka budak-budak. tapi kan, aku suka budak-budak yang kecik. yang dah masuk 3 tahun ke atas tu, yang dah nak besar mengada-ngada aku tak suka. haha. habis nanti anak orang aku jaga.


tapi aku serious nak jadi wedding planner.


okay to be honest, I'm not looking forward to be teacher, or bekerja dengan gov.


sebab?


first aku tak pandai mengajar, aku tak garang. aku takut aku kena buli. aku takut bila aku marah, lepas tu aku ter-cubit budak, lepas tu muka aku masuk paper.

''seorang guru muda telah mendera budak sekolah sehingga menyebabkan lebam di pipi''


whatever. tak nak tak nak. mesti kena buli tahap kaw-kaw dengan murid.


sebab aku tak nak kerja dengan gov?


sebab aku tak ready dengan commitment yang memerlukan aku masuk office 9 pagi, balik 5.30 petang. aku tak ready nak keja time office hour. aku nak kerja private company, and bila dah gain experience 5-7 years, baru apply government. senang nak be promoted compared if you start from sambilan or contract. tak nak.


habis tu, kerja macam mana yang kau suka pika? kecoh lah! kau ingat kau sape? (kata si uyun yang sedang masih membaca blog ini walaupun suka kutuk aku dalam chat box yang yelah aku hapuskan)


rileks la der.. wa kalau boleh nak kerja yang boleh jumpa-jumpa orang, minum kopi, sembang-sembang,

aku rasa aku nmpak kerja yang sesuai dengan aku ialah menjual insurance. HAHA. kena marah dengan mak aku,

''eh takpayah la jual insurance, susah la. susah la.''

memangla susah, mak aku cikgu. tapi kalau boleh aku nak jual insurance. walaupun aku sedar pendapatan tidak la menjamin untuk mula2 nak start tu.


tapi kan..

aku rasa, aku nak menyedarkan orang-orang malaysia tentang kepentingan insurance. macam french people, insurance itu wajib. walaupun baby, diulangi...


insurance itu wajib.


sebab?


sebabnya, kalau sakit ke, ter-demam ke, time tu tak ada duit, tapi nak special treatment. insurance will cover you everything.

ini tak..

orang Malaysia,


setiap bulan, boleh shopping beribu-ribu.


nak cover diri bayar insurance pun tak ambil kisah. lepas tu bila dah sakit, masuk hospital biasa, complain tak selesa, banyak burung gagak, nasi keras. such thing.


siapakah orang Malaysia yang shopping beribu tapi tak ambik insurance tu?



ayah saya la. hehe


aku cuma tengok dari apa yang aku lalui. dan aku sedar, walaupun kerja jual insurance ni tak menjamin, tapi dengan kesedaran yang aku ada, untuk menyedarkan orang lain. maka,


beli la polisi insurance. kalau kau tak sakit or tak ada apa2, duit tu can be your saving as well.


sebab aku rasa, anything can be happen. macam sekarang, banyak betul penyakit. ramai betul orang sakit, ramai yang berjangkit.

dan kalau aku sakit, aku tak nak susahkan orang. aku tak nak minta derma sana sini. sebab Allah tak suka kita meminta-minta.


so, balik malaysia, saya akan bekerja dan ambik insurance, sebab saya takut saya sakit.


dan,


atas kesedaran dan berdasarkan pengalaman ayah aku, aku nak semua sedar. penting-penting insurance tu. bayar rm50 sebulan je pun ada.



okay tutup bab insurance. lepas tu kan, kenapa kau nak jadi wedding planner pika? kau tak rasa ke kau tu tak creative dan lumpuh idea decorate pelamin orang. kau ingat sama ke macam kau main kahwin-kahwin time kecik? ish kau ni. kecoh lah!


sebab nya.

aku suka jumpa orang, aku suka nak tahu orang nak colour apa, tema apa,


sebab aku kan busy body semua nak ambik tahu.
okay, first thing first, aku suka tengok orang cantik aku suka tengok orang puas hati dengan apa yang aku buat, aku suka tengok orang happy.


aku dah survey berapa budget nak start buat business, aku dah survey berapa cost nak sambung study, aku dah buat kira-kira semua benda. sebab hari ni, memang aku berangan macam

''ya ampun''


okay till next entry.


Entry ni agak macam tak ada identity. sebab aku rasa nak menaip je, sebab aku tak ada kerja hari ni.

Sekian, Wabillahitaufiq-walhidayah.



Love and big hug from Pika.







1 comment:

PynGees said...

afiqah...

jdkn setiap pengalaman itu sbg satu agent utk penambahbaikan dr apa segi sekalipun... for me afiqah sgt2 b'untung coz punya pengalaman yg hebat & dpt meet org2 yg hebat out there...